7 mai 2008

Tren, tramvai, autobuz: cat costa

Am mai povestit de drumurile mele lungi si intortocheate, de acasa pana la birou si viceversa.
Pentru ca mi-a expirat abonamentul, ieri am cumparat bilete, ceea ce a fost destul de scump. De exemplu, un bilet dus pana la servici ma costa pe ruta obisnuita aproape 6 Euro. Tarifele sunt calculate dupa un sistem de impartire pe zone, cu cat traversezi mai multe zone cu atat este mai scump biletul.

Abonamentul lunar pe ruta mea, 120 de Euro, e si el o mica avere. La inceput de an, cand tarifele au crescut si mi-am luat primul abonament pe anul asta, domnul amabil de la ghiseu m-a avertizat ca abonamentul este foarte scump si ca ar fi mai convenabil sa-mi fac unul pe tot anul, ca sa economisesc cam 50% din cost. Amuzant mi s-a parut ca domnul mi-a repetat de mai multe ori, cat e de scump, uitandu-se la mine ca la o aiurita care arunca banii pe geam. Timp in care eu bravam, "kein Problem". In realitate mi se pare si mie scump, dar e o necesitate, asa ca prefer sa nu ma gandesc. Numai cand fac transferul mental in lei si compar cu abonamentul pe care-l plateam in Bucuresti, mi se zbarleste inevitabil podoaba capilara.

E adevarat ca Deutsche Bahn ofera si un soi de carduri de reducere, pe care platesti o suma fixa la inceput de an, apoi ai reducere de 25 sau 50 la suta la biletele cumparate. Se merita, daca esti un calator frecvent cu trenul.
Oricum, nu mi-am luat abonament pe un an pentru ca sper sa devin curand o soferita priceputa pe strazile si autostrazile Germaniei. E bine sa-ti propui scopuri inalte in viata.

Asadar, ieri am stat cu grija sa nu uit de bilete. Si m-au frapat din nou stickerele din autobuze, care anunta amenda in caz de calatorie "la negru". Sunt postate doua bancnote de 20 de Euro (amenda e 40), cu un mesaj care mi s-a parut foarte fin si care tradus ar suna cam asa:
"Draga calatorule, 40 de Euro sunt o gramada de bani. Conform legislatiei in vigoare, daca va depistam fara bilet, asta-i amenda care trebuie platita. Cumparati-va mai bine ceva frumos de banii astia. Va faceti Dvs. o placere, si ne scutiti si pe noi de o treaba neplacuta".

4 comentarii:

Sanda spunea...

Olivia draga, pe mine m-ai convins! Pentru mine esti deja Primarul General al Bucurestilor. Astept ca macar pe blogul tau sa gasesc acel concept de oras pe care abia l-ai schitat. Nu uita te rog de trafic - nu-ti propune sa il decongestionezi, asta te-ar duce pe lista candidatilor care ne asalteaza zilnic pe sticla; gaseste mai bine o modalitate de a ne face sa ne bucuram de orele "castigate" in trafic Te-as mai ruga sa aranjezi si niste ploi spectaculoase care sa ne spele metropola si sa ne incante privirea si poate renuntam la jocurile de artificii ale unui anume primar de sector.

Olivia spunea...

Draga mea Sanda, multumesc de incredere! Cand mergi la vot duminica insa nu ma cauta pe liste, ca nu sunt. De trafic, am inteles ca au venit niste japonezi si au propus niste masuri acu multi ani. Of, of.
Pentru orele in trafic recomand carti audio. Eu pana acum am mers cu trenul & comp si am citit un munte de reviste si carti. De saptamana viitoare cica ma mut in masina mica si cred ca o s-o dau si eu pe audio books, ca mai sunt si pe aci blocaje in trafic - care se cheama pe germana "Stau" :)
Mi-am luat deja vreo 3 cd-uri cu povesti.

Unknown spunea...

Poti merge cu un singur bilet toată ziua?

Unknown spunea...

Bună ziua. Cat costa o amenda in Germania, daca esti prins fara bilet la tramvai? Multumesc!